"O investiție, este o investiție."
Contactează-ne: +40 745 958 584

Dictionar juridic-imobiliar: iesirea din indiviziune

Iesirea din indivizune se poate face prin doua metode si anume:

  • prin simpla intelegere intre proprietari, cu o cadere de comun acord intre acestia privind partea fiecaruia ce-i va reveni in urma iesirii din indiviziune. – in acest caz, se va face o lotizare (dezmembrare) dupa dorinta coproprietarilor, iar dupa aprobarea de catre ANCPI a dosarului de dezmembrare, respectiv atribuirea numarului cadastral pentru fiecare lot de teren rezultat, se va incheia in notariat printr-un act ce va stipula fiecaruia dintre proprietari pe ce lot este proprietar.
  • in urma unei sentinte judecatoresti definitive. – in acest caz, in timpul procesului se va face o expertiza topografica juridica, iar dezmembrarea se va executa conform expertizei judecatoresti si hotararii judecatoresti finale.

In ambele cazuri este nevoie de o persoana fizica/juridica autorizata de catre ANCPI sau OGR pentru a executa lucrarea de dezmembrare (lotizare) si pentru a obtine numerele cadastrale pentru parcelele rezultate.

Ieșirea din indiviziune pe cale notarială se realizează prin contract de partaj care se încheie între coproprietari (soți, comoștenitori etc.) conform înțelegerii lor.

Partajul notarial se realizează în câteva zile, spre deosebire de cel în instanță care poate dura și câțiva ani, și cuprinde următoarele etape:

1. Părțile – soți, comoștenitori, coproprietari etc. – vin la notariat pentru a depune actele necesare enumerate mai jos și completează cererea de eliberare a extrasului de carte funciară pentru autentificare;

2. În 2-3 zile, după ce biroul notarial obține extrasul de carte funciară de la OCPI, părtile pot veni la notariat pentru semnarea contractului.

3. Notarul public înscrie contractul de partaj în cartea funciară în aceeași zi sau în ziua următoare autentificării contractului.

Acte necesare partaj bun imobil:

– acte de identitate părţi;
– acte de proprietate asupra imobilului ce face obiectul partajului (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, proces-verbal de predare-primire, act vânzare-cumpărare autentificat, sentinţă/decizie civilă definitivă şi irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);
– certificate fiscale pe numele fiecăruia dintre coproprietari, eliberate de Administraţia Financiară competentă, din care să rezulte că aceștia sunt la zi cu plăţile către Stat. Administraţia Financiară competentă este cea la care se plăteşte impozitul anual pentru imobilul respectiv. Certificatul fiscal este valabil numai 30 de zile.
– documentaţia cadastrală a bunului imobil (fişa bunului imobil şi planul de amplasament, respectiv planul releveu), întocmită de un expert cadastral autorizat;
– extrasul de carte funciară care se obţine prin intermediul biroului notarial şi este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;
– în cazul apartamentelor, adeverinţa eliberată de asociaţia de proprietari sau locatari care sa arate că proprietarii sunt la zi cu datoriile faţă de aceasta (întreţinere, cheltuieli, reparaţii, cheltuieli comune etc.).
– în cazul terenurilor, certificat de urbanism.

Lasă un Mesaj

Adresa ta de email nu va fi afișată.

Calendar

octombrie, 2020
L Ma Mi J V S D
« Sep    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031